03-09-20

Wat is een gezonde fietshouding?

Veel fietsers ervaren klachten aan hun rug, schouders en knieën. Deze klachten kan je makkelijk verhelpen door de juiste houding aan te nemen op de fiets. Graag helpen we je hierbij een handje.

Rug- en schouderklachten
Klachten aan de rug of schouders komen geregeld voor onder fervente fietsers. Vaak komen deze klachten voort uit een verkeerde fietshouding. Als het zadel ver van het stuur verwijderd is, zit je relatief ver voorover. Deze houding belast je rug en schouders. Om dit te voorkomen is het van belang de afstand tussen stuur en zadel te verkleinen, zodat je meer op de billen kan zitten. Dit kan je doen door het zadel naar voren te zetten, of de stuurpen te verkorten. Let erop dat wanneer je een nieuwe fiets gaat kopen dat de bovenbuis (stang) niet te lang is!

Knieklachten
Ook klachten aan de knie kunnen worden veroorzaakt door een verkeerde houding. Bij pijn aan de knie is een te kleine afstand tussen trapper en zadel vaak de dader. Fysiotherapeut Remco van Dijk zegt hierover: “De knie mag net niet gestrekt worden wanneer de trapper op het laagste punt staat, hierbij moet de voet horizontaal zijn zodat het overdragen van de krachten vanuit de knie naar de voet en door naar het pedaal optimaal plaats kan vinden”. Een veiligheidsoverweging hierbij is wel dat je het zadel niet zo hoog afstelt dat je niet meer met je voet bij de grond komt.

Zo! Ben jij er klaar voor om met de juiste, gezonde houding de fiets op te stappen? Download dan nu de Ik fiets app, doe mee aan uitdagingen en verdien punten voor elke kilometer die je fietst! Met deze punten spaar je voor leuke beloningen!

Meest recente artikelen