22-09-20

Nederland leert de wereld fietsen

Dat Nederland een fietsland is – en in die zin uniek – weten we allemaal. De fiets domineert hier het straatbeeld. Dit is vaak wennen voor toeristen die een bezoekje brengen aan Utrecht of Amsterdam. De hoeveelheid fietsen in de stad, de snelheid waarmee ze voorbij racen: toeristen zijn het niet gewend. Máár, aan deze onbekendheid met fietsen kan door corona wel eens een eind komen.

De coronafietser
Omdat veel mensen vanwege kans op besmetting met het coronavirus het drukke openbaar vervoer willen vermijden, pakken steeds meer mensen de fiets. In Parijs doken daardoor bijvoorbeeld de eerste fietspaden op. Hoewel de tweewieler populairder wordt, zijn de meeste grote steden nog niet klaar voor zijn komst. Zie jij jezelf al door Istanbul touren? Of op de fiets door Manhattan crossen? Waarschijnlijk niet, want dat is door het gebrek aan fietsinfrastructuur niet ongevaarlijk.

Going Dutch
Om het de fietser gemakkelijker te maken, wordt Nederlandse expertise overal ter wereld ingeschakeld. Zo ook in Amerika, waar de overheid met behulp van The Dutch Cycling Embassy een webinar heeft ontwikkeld. In deze webinar worden inzichten en kennis uit onze fietscultuur toegankelijk gemaakt voor Amerikaanse beleidsmakers: Going Dutch. Ook bij implementatie van deze ideeën zijn Nederlanders betrokken. Zo heeft Maurits Lopes Cardozo, oprichter van Bike-minded, de autoriteiten van Los Angeles en Singapore ondersteund bij het ontwikkelen van fietspaden. “Het gaat over hoe je fietsen inpast in de publieke ruimte. Daar zijn we in Nederland al lang in ontwikkeld.” zegt hij in een interview met RTL.

Nederlands niveau
Of andere plekken het Nederlandse fietsniveau ooit echt zullen evenaren, is de vraag.  Mocht dat zo zijn, dan is er tegen die tijd misschien wel opnieuw vraag naar Nederlandse expertise. Maar dan op het gebied van fietsstimulatie.

Meest recente artikelen